Pedagog szkolny, Pedagog specjalny – mgr Dorota Ziółek
w roku szkolnym 2024/2025
zaprasza Rodziców na konsultacje
po wcześniejszym e-mailowym uzgodnieniu spotkania
Wnioski:
Wniosek o wydanie opinii o dziecku
Wniosek-o-objęcie-dziecka-kształceniem-specjalnym
Wniosek-o-objęcie-dziecka-pomocą-psychologiczno-pedagogiczną
Wniosek-o-objęcie-dziecka-nauczaniem-indywidualnym
Twoje dzieci staną się tym, kim ty jesteś,
a więc bądź tym, kim chcesz, by one były”
(Dawid Bly)
Nie ma takiego problemu, którego nie da się rozwiązać!!!
Niektóre z nich jedynie wymagają więcej czasu,
Rodzicu zwróć się do pedagoga, gdy:
• niepokoi Cię zachowanie dziecka
• zauważasz u dziecka problemy w uczeniu się
• chcesz porozmawiać o dziecku i twoich z nim relacjach
• potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
• masz pytania i nie wiesz do kogo zwrócić się po pomoc
• znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej
O autyźmie słów kilka
Co powinno nas niepokoić?
Niepokojące objawy:
– izolowanie się od otoczenia,
– brak chęci do zabawy z innymi dziećmi,
– brak charakterystycznej dla dzieci „pomysłowości” w czasie zabawy,
– wrażenie, że dziecko woli kontakt z przedmiotami niż z ludźmi,
– unikanie kontaktu wzrokowego lub jego szybkie przerywanie,
– wrażenie, że nasze dziecko raczej patrzy „przez osobę” niż na nią,
– brak mowy lub używanie słów pozbawionych znaczenia,
– powtarzanie wyrazów, zdań ,
– zachowania takie, jak: wprawianie w ruch obrotowy przedmiotów, kręcenie się w kółko bądź kiwanie, huśtanie,
– nadwrażliwość na dotyk, dźwięk, smak czy zapach,
– brak reakcji na ból,
– niechęć do przytulania się,
– szczególne przywiązanie do jednej rzeczy, zabawki,
– brak reakcji na komunikaty, własne imię,
– specyficzne reagowanie na pewne rodzaje bodźców, np. na określone dźwięki,
– zabawy stereotypowe, np. ustawianie kloców w rządku, kolorami, kształtami
– brak umiejętności pokazywania palcem tego, czego dziecko chce.
U większości dzieci autystycznych występuje zaburzona komunikacja, np. dziecko nie komunikuje się gestem, ma trudności ze wskazywaniem, naśladowaniem, wykonywaniem poleceń. Osoby z autyzmem często nie potrafią tworzyć dłuższych rozbudowanych wypowiedzi, mają trudności z rozpoczęciem i podtrzymywaniem rozmowy. Miewają problemy ze zrozumieniem pojęć abstrakcyjnych. Dodatkowo obserwuje się u nich zaburzenia zachowania np. rytuały lub koncentrowanie się na niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów. U niektórych pojawiają się także zachowania agresywne
i autoagresywne.
Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i objawy mogą mieć różny stopień nasilenia lub nie występować wszystkie naraz.
Wczesna diagnoza i szybko podjęta terapia zwiększa szanse dziecka na prawidłowe
i samodzielne funkcjonowanie.
Źródło:http://autyzm.org.pl/autyzm-i-zespol-aspergera/co-powinno-nas-niepokoic/
Źródło:www.terapis.pl
RODZICU
W Internecie istnieją różne zespoły i linie pomocowe w sprawach dotyczących bezpieczeństwa dzieci, również w zakresie bezpieczeństwa; dostarczają wiedzy, wskazówek rozwiązania problemu oraz wsparcia psychologicznego.
Rozmawiaj z dzieckiem o wszelkich niepokojących symptomach czy zaobserwowanych zjawiskach, a także staraj się odpowiednio zareagować. Pomocą może służyć także szkoła. Pamiętaj o rozmowie z wychowawcą i pedagogiem szkolnym.
Młody człowiek uzależniony od komputera i Internetu:
-
wykazuje brak zainteresowania nauką;
-
ma zaburzenia koncentracji uwagi;
-
przejawia częste nieposłuszeństwo wobec dorosłych;
-
staje się coraz większym egocentrykiem;
-
stopniowo traci dotychczasowych przyjaciół;
-
staje się coraz bardziej niewrażliwe na potrzeby innych ludzi;
-
przejawia częsty niepokój i stany lękowe;
-
ma ekstremalne reakcje emocjonalne;
-
stosuje przemoc w rozwiązywaniu problemów;
-
często fantazjuje i kłamie;
jak-zapewnic-dzieciom-bezpieczenstwo-w-internecie-poradnik-dla-rodzicow.pdf Poradnik – jak zapewnić dzieciom bezpieczenstwo w Internecie
http://www.edukacja.edux.pl/p-8149-zagrozenia-plynace-z-niekontrolowanego.php Artykuł – zagrożenia płynące z niekontrolowanego korzystania z komputera i Internetu przez młodych ludzi
Uwagi i wskazówki dla rodziców młodych internautów w zakresie minimalizowania ryzyka dostępu do niebezpiecznych treści w sieci
Rodzice dbający o bezpieczeństwo dziecka w sieci powinni pamiętać o swojej roli i odpowiedzialności w tym zakresie. Podstawowe działania w celu zminimalizowania ryzyka dostępu do niewłaściwych dla dzieci treści;
-
zainstalowanie w komputerze, na tablecie, smartfonie oprogramowanie typu „kontrola rodzicielska” lub włączenie tej funkcji w oprogramowaniu urządzenia
-
utworzenie na komputerze różnych profili użytkowników z przypisanymi im odpowiednimi uprawnieniami
-
ustawienie opcji bezpiecznego filtra w przeglądarce internetowej
-
umiejscowienie komputera w widocznym miejscu i obserwacja, jakie strony jakie odwiedza dziecko
Należy pamiętać, że żadne działanie kontrolne nie będzie skuteczne, jeśli rodzic równolegle nie przygotuje dziecka do odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z sieci. Dlatego przede wszystkim zaleca się:
-
ustalić z dzieckiem zasady korzystania z Internetu, w tym limit godzinowy i cele wykorzystania sieci
-
jak najczęściej towarzyszyć dziecku podczas gdy korzysta z Internetu i pokazać dziecku ciekawe i wartościowe strony internetowe oraz aktywności w sieci
-
należy uświadomić dziecku, że nie wszystkie strony internetowe zawierają wiarygodne informacje i nie zawsze w sposób prawdziwy przedstawiają rzeczywistość
-
należy nauczyć dziecko poszukiwania informacji z wielu źródeł oraz pokazać jak krytycznie ocenić wiarygodność źródeł
-
warto poinstruować dziecko jak ma się zachować jeśli zetknie się z niewłaściwymi sytuacjami w sieci
-
i zapewnić dziecko, że jeżeli spotka się z sytuacją problematyczną, nie tylko w sieci, zawsze może się zwrócić do rodzica i spokojnie porozmawiać
Źródło: www.dzieckowsieci.pl
źródło: portal.abczdrowie.pl/